Project 1: NICE Gambia: Duurzame energie oplossingen

Het NICE project is het eerste project wat wij compleet online verslaan vanuit Afrika. Het is een project dat ontstaan is vanuit de nood voor goed onderwijs op een moderne manier en vooral als oplossing voor een groot probleem waar de Afrikanen al jaren mee kampen: de toegankelijkheid van energie.

Het idee van dit project is mogelijkheden en services te creëren voor mensen uit de onderste lagen van het financiële spectrum van Gambia met behulp van duurzame technologie. Het NICE Gambia project, wat onderdeel is van NICE International, heeft in 2006 twee centra opgezet waar mensen gebruik kunnen maken van verschillende services. Deze diensten zijn gebruik van Internet, het aanbieden van onderwijs door middel van computers en Internet, een educatieve bioscoop voor de jeugd en verschillende programma’s om mensen IT onderwijs te verschaffen.

img_1700.jpg

Op dit moment heeft het NICE Gambia project twee locaties waar deze diensten aangeboden worden en is bezig dit aantal uit te breiden door heel Gambia. De ‘Internet cafés’ hebben hun bestaansrecht te danken aan het gebruik van duurzame technologie. De cafés draaien op zonenergie en gebruiken de modernste zonnepanelen die met hulp van het Westen zijn neergezet. Deze cafés zijn in feite een netwerk van duurzame shops die op een goedkope en makkelijke manier communicatie, informatie en onderwijs aanbieden aan de lokale mensen.

Dit project is belangrijk voor de lokale gemeenschap die in een omgeving zitten waar de toegang tot elektriciteit niet voorhanden is, maar waar ook scholen gering zijn. De locaties van de cafés zijn strategisch gekozen tussen de stad en het platteland in, om te voorzien in de behoefte van de mensen toegang te hebben op modern onderwijs.

img_1797.jpg

Bij dit project zijn vele partijen betrokken zoals Econcern via de ‘Energy for all’ organisatie, die de zonnepanelen leveren voor de locaties. Ook het Christian Children Fund is nauw betrokken bij het project. Het stelt beurzen beschikbaar voor getalenteerde studenten. Het rode kruis maakt gebruik van de cafés van het NICE project om jongeren de onderwijzen over AIDS, Malaria en Tuberculosis.

Door het gebruik van duurzame oplossingen en een efficiënt business model, kunnen de diensten goedkoop aangeboden worden aan de lokale bevolking en wordt ook ondernemerschap gestimuleerd in de regio. Dit is een goed voorbeeld van een project dat voldoet aan de vraag vanuit de lokale gemeenschap, waar Afrikanen zelf het project runnen en duurzame technologie de drijvende motor is achter het succes van dit project.

Dit project is de kick-off van AfricAlive om het doel wat wij ons hebben gesteld te realiseren: Het promoten van Duurzame technologie en duurzaamheid in het algemeen. Wij zullen nu in elk nieuw bericht Duurzame Technologie op een passende manier naar voren brengen.

Afrikaanse perikelen

Vandaag zijn er al weer 7 weken verstreken sinds ons vertrek uit Delft. Een tijd waarin ik langzaamaan gewend ben geraakt aan alle Afrikaanse perikelen om ons heen. En hoewel het nog steeds dagelijks genieten is van de absurde dingen die er om ons heen gebeuren, sta ik er eigenlijk niet meer zo bij stil. Tot het moment dat ik aan Nederland denk en de twee werelden naast elkaar leg. Als monteur van het team zal ik me eens focussen op wat er om ons heen rondrijdt, of eigenlijk wat niet meer.

Want er rijdt hier een nogal bonte verzameling vervoersmiddelen rond. Van met plamuur en ijzerdraadjes bij elkaar gehouden barrels – waarvan het echt bewonderenswaardig is dat ze nog rijden – tot gloednieuwe Hummers en werkelijk alles ertussen in. En terwijl de meeste vrachtwagens een wedstrijdje doen wie de meeste lading kan meenemen, vraag je je af hoe het mogelijk is dat sommige van die moderne auto’s nog zonder krassen rondrijden. Hebben we het in Nederland wel eens over de ‘asfalt-jungle’, hier hebben we het in de steden over de ‘asfalt-guerrilla’, een strijd waar pas echt het recht van de sterkste geldt en waar Alexander helaas ook over kan meepraten.

Ik heb m’n wagen volgeladen…

Maar goed: Oude auto’s plus guerrilla plus veel te zwaar beladen dus. Want hoewel je in eerste instantie nog respect had dat die vrachtwagen zo veel lading kon meenemen, naast het gelijktijdig aanleggen van het beste rookgordijn dat je ooit uit een uitlaat hebt zien komen, blijkt het toch niet altijd goed te gaan. Tijdens de rit vanuit Kumasi naar Accra, waar we nu zitten, stonden er dan ook diverse pechgevalletjes langs de kant. Zo stond er een oplegger die dwars doormidden was gebroken en de bijbehorende truck met z’n wieltjes in de lucht bungelde, een vrachtwagen waarvan de cabine was afgebroken en voorover bungelde, een bus waarvan het complete motorblok 5 meter erachter lag, meerder vrachtwagens met het complete blok of ‘slechts’ de versnellingsbak eronderuit en een vrachtwagen waarvan het differentieel in tweeën was gebroken en de inhoud ervan was verspreid over het wegdek.

Lekker…

Maar ja, als je vrachtwagen stuk is, dan repareer je ‘m toch gewoon? Omdat het in Afrika niet mogelijk is om je vrachtwagen achter te laten, en de ANWB bellen ook lastig wordt, ben je hier veroordeeld tot het ter plekke repareren van je huis op wielen en dat gebeurt dan ook volop. Want tja, motor stuk, hup complete motorblok eronderuit, en dan naast je vrachtwagen in de berm langs de weg uiteraard het liefst met z’n zessen tegelijk – het complete blok openschroeven, en dan ook echt openschroeven, dus cilinderkop eraf en zuigers eruit als dat nodig blijkt te zijn. Ik ben benieuwd of zo’n vrachtwagen het na z’n ‘onderhoudsbeurt’ weer doet. Ook ben ik benieuwd hoe ze dat blok er eerst uit hebben gekregen, en vervolgens er weer onder weten te hijsen… Een duidelijk gevalletje van T.I.A.

Dogon County

Oh ja, en we zijn ook vanuit Djenné via de Dogon Vallei in Mali naar Accra de hoofdstad van Ghana gereden, waar het af en toe duideiljk was dat het regenseizoen is begonnen.

Is het al nacht?

De trip, het vervolg..

Na een aantal dagen genoodzaakt in Bamako te zitten was dan het moment aangebroken om de reis weer te hervatten. Het was een vreemd gevoel om Alex achter te moeten laten in Bamako. Na 6 weken intensieve omgang als team ga je zijn vaak smakeloze grappen en grollen toch missen. We overnachten die avond in het plaatsje San in hotel Relax.

De volgende dag gaan wij naar Djenné om de grootste moddermoskee van de wereld te bezoeken en te documenteren. Om in Djenné te komen moet je een rivier oversteken. Dat hier ooit een brug gezeten heeft blijkt uit de halve dam die er nog staat. Het stukje water wat er overbrugd moet worden is maximaal 8m Het pontje wat heen en weer vaart legt niet 100% aan, waardoor je genoodzaakt wordt om een stukje door het water te gaan. Tussen wal en schip belanden heeft hier in Afrika blijkbaar wel een goede betekenis want van geen kant kun je nu ineens 2 kanten op!

pontje.jpg

We waren al gewaarschuwd voor opdringerige mannen die zich als gids profileerden en waren dus op onze hoede. Op het plein voor de moskee begon het circus dan ook als verwacht. We kwamen aanrijden op het plein voor de moskee en als mieren die op zoetigheid afkomen hadden we hier erg veel mannetjes die zich voordeden als een betrouwbare goedkope en engels sprekende gids. Men kon van alles regelen. De mooiste uitzichten van verschillende dakterassen en een kijkje binnein in de moskee. Aangezien ik toch wat shots wou hebben zijn we na een onderhandeling toch met een gids in zee gegaan. De schoenen moesten logscherwijs uit, eerst wou ik mijn nikies niet afgeven uit angst ze niet weer terug te krijgen. Maar ik stelde mezelf gerust. Want als het wél zo zou zijn en ik op slippers terug had moeten gaan, wist ik zeker dat Allah ze zou straffen!

De moskee was van buiten indrukwekkend. Van binnen was deze door het hoge plafond, rieten matjes op de grond, stille sfeer en bogen die als poorten fungeerden nog indrukwekkender. Net als in de bieb in NL mocht je ook hier geen kabaal maken. Voor Hans, Robert Jan en mij was het dus stilletjes genieten, foto’s maken, videomateriaal schieten en weer wegwezen.

Na een lunch in een dorp verderop waar we door een local zijn afgezet met een stuk brood, zijn wij verder gereden. Dachten we dat we door de moddermoskee de bezienswaardigheid van de dag gehad hadden, vielen we ineens met onze neus in de boter door een stukje ongerept natuurgebied wat surrealistisch oogde. Even kreeg ik het idee in een levensecht groot Super Mario Land terecht gekomen te zijn. Stoffige wegen in gravel-rood zoals je ze van de oude tennisbanen kent met daarnaast gras nog groener dan de lekkerste appels bij de lokale groenteboer in Nederland, smurfenblauwe lucht met wolken die door de scherpe lijnen zo uit een stripboek leek te komen. Rijdend in de auto, als in een videogame dat je de obstakels op de weg moet ontwijken. Hoe meer obstakels in een bepaalde tijd, des te meer punten. De motorrijders waren ineens geen teammembers meer, maar invaders uit een andere galaxy die je ala James Bond stijl moest afschudden door zoveel mogelijk rood stof te creeeren dat ze je niet meer konden zien

mario.jpg

De rit was leuk en zoals zoveel leuke dingen in het leven was deze ook te kort want voordat we het wisten kwamen we aan in Bankass. Het volgende plaatsje waar we zouden overnachten. Een hotel hadden we zó gevonden. In het hotel hadden we ook nog eens de keuze uit 2 slaapopties, Een normale kamer met ventilator of een matras mét klamboe op het dak van het hotel. Met een heldere nacht in het vooruitzicht was deze laatste en ook nog eens goedkopere optie de ultieme kans om een nacht onder de prachtige sterrenhemel door te brengen. Dat dit een slechte keuze was geweest bleek later in de nacht om 1.30 Het hotel personeel maakte ons hardhandig wakker om te vertellen dat het binnen 3 minuten zou gaan stormen en onweren en dat het voor ons beter was om het dak te verlaten. Ben ik in de afgelopen 6 weken erachter gekomen dat een groot deel van de groep moeite heeft met opstaan ’s ochtends. Ik heb ze nu in zelfs minder dan 2 minuten naar beneden zien rennen. Met matras, tas, klamboe én deken onder de arm! We hebben de nacht vervolgd op het terras met een rieten afdak. De constante flitsen in het pikkedonker, het dak wat de neiging had om eraf te vliegen, het geluid van harde regen druppels en de wind met minimaal kracht 10. Voor mij had het iets rustgevends. Ik heb die avond dan ook stormachtig goed geslapen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Wij zitten nu nog steeds in de hoofdstad van Mali, Bamako en eigenlijk langer dan wij gepland hadden. Het noodlot heeft toegeslagen en wij zijn beproefd op fysieke en mentale uitdagingen. Vooral één persoon binnen de expeditie heeft dit ondervangen en dat is Alexander.

De dag voor ons geplande vertrek, drie dagen geleden, heeft Alexander een ongeluk gehad met de motor.
Temperaturen van over de 35 graden, een overbevuilde, chaotische stad waarbij regel en wet van het verkeer bij de minuut genegeert wordt door alles en iedereen en een staat van expeditiestress, zorgden voor de juiste ingrediënten om op een gegeven moment de concentratie te verliezen.

Bij een onoverzichtelijke kruispunt werd Alexander afgeleid door een auto die van links kwam, waardoor het gezichtsveld aan de rechterhand genegeerd werd. Op dat moment stak hij toch de straat over en kwam er van de rechterkant een taxi die hem niet kon ontwijken. Honderden gedachtes gingen door Alexander’s hoofd, waarbij de belangrijkste was dat hij niet meer kon ontsnappen: Een keuze om hard de rem in te drukken of vol het gas open te trekken, resulteerde in een acceleratie van Alexander waardoor de taxi hem aan de achterkant raakte. Hij maakte keihard kennis met het bevuilde en bestofte asfalt van Bamako en bewerkstelligde dat tientallen mensen om zich heen met afschuw, hand voor de mond en extreme schrik naar het voorval keken. Het moment van botsing totdat Alexander het asfalt raakte, was naar verluit een mengelmoes van honderden gedachten waarbij machteloosheid, ongerustheid, pech en stommiteit een spel van touwtrekken voerden, om welke gedachte de overhand had. Vanaf het moment van de val totdat hij in een taxi richting ziekenhuis werd vervoerd, waren het alleen maar flitsen die hij zich kon herinneren: de erge pijn aan de rechterkant, verschrikte mensen om zich heen die helemaal niets deden, de standvastigheid van Alexander dat hij zijn motorsleutel persé terug moest krijgen zodat de motor niet gestolen zou worden en de chaos die het hele voorval om zich heen had veroorzaakt: een soort roes of gevoel van extreme koorts en pijn in een chaotische menigte die je alleen maar op TV ziet als er weer eens een aanslag is geweest in het Midden Oosten.

Het lot zat Alexander niet mee en het ene ellendige element voegde zich toe aan het andere. Zonder geld en telefoon op zak kon hij ons niet bereiken en het feit dat hij alleen op pad was gegaan, zorgde er alleen maar voor dat de situatie erger werd. Ook in het ziekenhuis waar hij werd binnengebracht, gold de filosofie van TIA (This is Africa) waar wij altijd lacherig over doen. Deze filosofie ondervond hij nu zelf ook: Hij werd op de tafel gesmakt, overal krijsende mensen om hem heen op de eerste hulp en niemand die zijn bloedingen wilde verzorgen. Twee tetanus prikken maakte de ellende compleet: De bezorgdheid van Alexander over de belabberde hygiëne in Afrika, het feit dat niemand een poot uitstak om hem te helpen en dat wij er niet waren, droegen bij aan een gevoel van reddeloosheid. Dit is geen continent om dit soort dingen mee te maken.

Alex krijgt directe hulp

Maar bij elk ongeluk hoort ook weer een geluk en Alexander wist nog het telefoonnummer van zijn zus Sylvia en die belde hij op, waarna zij ons weer belde. Toen wij op de hoogte gesteld waren, hebben wij meteen gehandeld: Doenan met zijn goede Frans en Hans voor de medische ondersteuning gingen direct naar het ziekenhuis. Robbert-Jan en Uudzuu gingen de motor zoeken en ik bleef achter om het geheel te coördineren. Beide werden gevonden en Alexander keerde die avond verwond terug naar ons hostel. De motor stond toen bij de politie.

Alexander

Vanaf het moment dat wij bij Alexander waren, gaven we hem alle verzorging en hulp dat nodig was. Advies uit Nederland, de kennis van Hans en enkele basis faciliteiten die hier voorhanden waren, waren goed genoeg om de diagnose vast te stellen:
Alexander heeft een gebroken sleutelbeen aan de rechterkant, een gekneusde rib, wonden op zijn beide benen en handen, schaafwonden over de hele rechterkant van zijn lichaam en twee gebroken kiezen. De afgelopen dagen hebben wij met de medische spullen die wij mee hadden hem goed kunnen verzorgen, zijn kiezen zijn bij een ‘Westerse’ tandarts gemaakt (getrokken) en zijn herstel gaat zeer goed.

De Rontchenfoto

De motor

De motor had schade aan de rechterkant. Het stuur was naar voren geklapt en verbogen, waarbij rem-en gas leidingen gebroken waren. Het rek waar de zijkoffers aan zit wat aan het frame zit, was verbogen en flinke schuifschade was te zien op de rechter kant. Afgelopen twee dagen hebben Doenan en Robbert-Jan, de motor gedemonteerd, nieuwe onderdelen gezocht en de motor weer opgelapt. Yamaha is echt een fijn stukje Japanse degelijkheid: Met lokale onderdelen en het feit dat de motor erg goed in elkaar zit, was vandaag uiteindelijk de testrit met de opgelapte motor. Geen verbuigingen, geen scheuren en geen rare geluiden. Het motorblok werkt prima en de rest van de motor is in prima staat. Naar mijn mening ligt het ook zeker aan de techniek en robuustheid van deze motor dat wij morgen weer op pad kunnen, maar ook niet in het minst de samenwerking en vakkundigheid van Robbert-Jan en Doenan die ervoor zorgen dat wij heel snel die motor weer kunnen gebruiken: De vergelijking met hoe de motor er aan toe was en hoe hij nu loopt, concludeert ons dat dit een prima apparaat is om zelfs dit soort ongelukken te weerstaan en het redelijk makkelijk te repareren.

Conclusie

Zoals de situatie nu voorstaat, gaat het herstel van Alexander erg voorspoedig, maar hij heeft zijn rust nodig. Hij zal 2 tot 3 weken moeten herstellen zonder in de auto te zitten, omdat dat nog te zwaar is. De karavaan moet wel door, dus morgen zullen wij richting Burkina Faso vertrekken en zal Alexander hier in Bamako verblijven, waar hij de verzorging en rust krijgt om te herstellen. Als hij goed herstelt, zal hij ons achterna vliegen en dan de reis vervolgen.
Maakt u zich geen zorgen, Alexander is in goede handen en wij hebben alles eraan gedaan om de situatie zo goed mogelijk te regelen.

The real deal

uudz.jpg

Mali, bekend van Timbouctou en de modder moskee in Djenne, is na Senegal en Gambia het land waar we nu zitten. Op het moment zijn Doenan en Uudzuu bij het project Kozon. Hier koken gehandicapte vrouwen op zonne-energie. Hier later meer over.

knakworsten-lunch.jpg

kramperen.jpg

Omdat we vanuit Delft een geheel professioneel uitgeruste campingset bij ons voeren, voelden we ons eergisteren na ruim een maand dan toch genoodzaakt te gaan kamperen. Hierbij speelde ook mee dat het donker werd en dat er daar in de gehele omgeving geen accommodatie te vinden was. Al snel hadden we een mooi plekje gevonden, ingesloten door een aantal bomen, ongeveer drie kilometer van de weg vandaan.
Er waren wat gemengde gevoelens over deze “bush experience” en dit werd al snel versterkt door de aanwezigheid van een dozijn spinnen zo groot als muizen die zich aangetrokken voelden door het kampvuur. ’s Ochtends kwam kam hier ook nog een schorpioen bij. Maar wat vaak zo is met dit soort momenten is dat je door te lachen de situatie de baas blijft. Al snel waren de spinnen vergeten en haalden we ons vermaak uit statief en camera. Zie hier het artistieke resultaat.

teamfoto.jpg

Tot voor kort waren motors en auto nog blinkend schoon, maar na wat ploeteren in de malinese modder is vooral de Pathfinder van boven tot onder bedekt met een laag dikke rode brei.

pathfinder.jpg

In de straten van Bamako, een heksenketel waar chaos orde schept, zijn Bogdan en ik gister 16 euro lichter gemaakt. Bij de aankoop van een stel speelkaarten met Ronaldinho pronkend op de voorkant waren we, bleek snel, met de verkeerde persoon in zee gegaan. Na een straffe onderhandeling waarbij we 1/3 van de prijs haalden, overtuigd zijnde van het feit dat deze man de eigenaar van het kraampje was, gaven we hem geld. Hierop vertelde hij dat hij geen wisselgeld meer had en dit moest gaan halen; hierna hebben we hem nooit weer gezien. Het gekke aan dit hele voorval is dat de 5 mensen die zich geroepen voelden zich met de onderhandeling te bemoeien, inclusief het vrouwtje die de kaarten verkocht, niks deden. Maar ach, T.I.A, weer een wijze les uit Afrika; Nooit zomaar je geld overhandigen zonder dat je wisselgeld ziet.

1-plus-1-is-2-tia.jpg

On the road again

Vanuit Sierra Leone zijn we op vrijdag teruggevlogen naar Banjul. Omdat we natuurlijk niets wisten van een verplichting om 72 uur van te voren je ticket opnieuw te bevestigen, bleken we geen plaatsje in het vliegtuig te hebben. Gelukkig was daar dr. Hassan. Als enige dokter in het ziekenhuis van Lungi, liet hij zijn ziekenhuis voor wat het was en zorgde ervoor dat we na een paar uurtjes wachten toch in ons – uiteraard vertraagde – vliegtuig terug naar de Gambia zaten.

Omdat we al een week in Gambia gezeten hadden en iedereen wel genoeg sextoeristen, taxichauffeurs en vrouwen van lichte zeden gezien (dus niet bezocht) had, keken we uit naar maandagochtend, het moment waarop onze karavaan eindelijk weer in beweging gezet zou worden.

Coupe d’Afrique

Onze spullen hadden in de tussentijd op het opslagterrein van Ballast Nedam gelogeerd, waar we dankzij Erald een oud dispuutsgenoot van Hans terecht waren gekomen. Na zaterdag Hans z’n verjaardag nog even dunnetjes te hebben overgedaan op ‘the strip’ in Senegambia, besloten Hans en ik dat haar toch maar overbodige ballast is, en schoren we ons kaal. Daarna dronken we nog een wijntje met de ambassadeur van West Afrika en was het na een laatste broodje frikandel speciaal toch echt tijd om Senegal weer in te rijden.

Nederlands feestje

Hiervoor moesten we maandagochtend eerst de rivier de Gambia oversteken. Na bijna een maand Afrika vormde dit niet echt meer een probleem. Zo was onze karavaan opeens onderdeel van een rally naar Kaapstad en lagen we momenteel op de eerste positie. Nadat ze ons eerst vier keer weggestuurd hadden, en wij elk er officieel uitziend document hadden laten zien, stonden we uiteindelijk toch op de eerste boot, zij het met de achterkant van de Pathfinder uitstekend boven het water.

Op ‘t bootje

En hoewel Senegal eerst als een verademing werd gezien, vielen de ‘Tubab’ roepende kinderen nu toch een beetje in het niet vergeleken met het enthousiaste ‘O’puto’ van de kids in Sierra Leone. Ook een wegdek dat meer deed denken aan een Zwitserse gatenkaas dan aan asfalt zorgde ervoor dat we maar 150 kilometer aflegden. Ook de tweede dag, van Kaolack naar Tambacounda was meer gaten dan kaas. Gelukkig besloten we na Tambacounda nog een uurtje verder te ploeteren, maar hier was de weg in één keer als babybilletjes zo glad.

De trein is weer in beweging gezet

Doordat ons satellietinternet niet vlekkeloos werkt, worden er af en toe berichten gepost van een paar dagen daarvoor.

A bright future for Sierra Leone.

Het is eindelijk zover, mijn eerste blog post vanuit Afrika. We zijn net 1 dag terug uit Sierra Leone en volop bezig me de voorbereidingen voor het komende project. Mijn gedachen worden vertraagd door de koorts die mijn amandelontsteking met zich meebrengt. Ik denk na over alle ervaringen uit Sierra Leone, de armoede, het gebrek aan middelen als water en energie, en het karakter van de mensen die ik ontmoet heb.

Life is poor

Sierra Leone is een fantastisch mooi land, het verschil met de dorre woestenij die we tot aan Gambia gezien hebben is een welkome afwisseling. Ik verbaas me over de groene levendigheid van de natuur, de diversiteit aan flora en ik zie de onbegrensde mogelijkheden van het land zonder uberhaupt na te denken over al het goud en diamant dat dit land rijk is. Mijn eerste indruk van rijkdom wordt ruw verstoord door het ritje van het vliegveld richting de pont naar Freetown. De weg is in zeer slechte staat en langs deze hoofdader van handel en economie zie ik niet veel meer dan lemen hutjes met rieten daken. Na een paar kilometer realiseer ik mij dat er nergens hoogspanningsmasten staan. Ik zie mensen lopen met jerrycans op het hoofd en navraag leert dat de mensen kilometers moeten lopen om water te halen.

The country is rich

Als westerlingen in Afrika krijgen wij vaak weinig mee van de armoede en het gebrek aan middelen in een land omdat onze stopplaatsen meestal in grote steden zijn waar water en electriciteit aanwezig zijn. In Makeni is dit anders, hoewel de eerste indruk van het ziekenhuis Westers aandoet merken we al gauw dat stroom hier een heikel puntje is. De generator die het ziekenhuis rijk is draait maar een aantal uren per dag, en ook de watervoorziening valt af en toe weg. Het contrast tussen de ‘natural resources’ en de aanwezige armoede is levensgroot.

Allerlei vragen spoken door mijn hoofd: Hoe kan het dat mensen hier zo arm zijn? Hoe zou je de mensen kunnen helpen? Wat is de oorzaak van deze armoede? De antwoorden op deze vragen liggen niet voor de hand. Geef je geld dan gaan mensen bedelen, geef je hulp dan maak je mensen afhankelijk, doe je niets dan zal het nog een paar honderd jaar duren voor de economie in de buurt komt van bijvoorbeeld een land als Polen.

Als beste oplossing zie ik momenteel ondernemerschap. Door externe investeringen zal de economie sterk groeien. Uitgangspunt hierbij moet zijn “winstgevendheid”, een land als Sierra Leone heeft ongekende mogelijkheden en return on investment zal zeer snel gaan. De grootste barriere voor externe investeerders is de stabilteit van de overheid. De politieke situatie is verre van stabiel en dit brengt grote risico’s met zich mee. Als ideale oplossing zie ik liefdadigheids instellingen die niet te werk gaan als donateurs maar als winstgevende bedrijven. Het Non-profit gedeelte zal dan bestaan uit het opnieuw investeren van de winst in nieuwe winstgevende projecten. Het voordeel voor de non-profit organisatie ligt in het feit dat zij economisch duurzaam bezig zijn en de economie stimuleren. De bevolking zal zien dat ondernemerschap loont.

Ik zie hier een kans voor alle non-profit organisaties om een ommekeer te maken van geld storten naar echt investeren. Hier plukt iedere betrokkene de vruchten van.

leeuwenberg

makeni-hospital.jpgdoenan-en-makeni-hospital.jpg

Sierra Leone heeft zijn naam gekregen van de Portugezen, de eerste kolonialisten uit Europa in SL, wat zoiets betekent als de Leeuwenberg. Blijkbaar lijken de bergen rondom Freetown op een leeuw. Dit eerste contact van de oorspronkelijke bevolking met deze blanken uit Zuid Europa is nog altijd merkbaar, want een blanke wordt o’puto genoemd wat Portugees betekent. En dit hoor je vaak, erg vaak.

Het land is straat arm. De burgeroorlog van ’91-’02 heeft het Sierra Leone aan de rand van de afgrond gebracht. Hiervoor verantwoordelijk was de RUF, een rebellenleger wat in eerste instantie voor het goede doel vocht, maar al snel veranderde in een rovende, moordende en op geld beluste bende die geld verdiende met diamantenhandel.

Â

Charles Taylor, de toenmalige leider van het buurland Liberia, was een belangrijk persoon in deze hele ellende. Het schijnt dat hij wapens ruilde tegen de “Blood Diamants” en kindsoldaten ronselde die er bekend om stonden onder invloed van drugs en drank luk raak ledematen af te hakken. Hij wordt op het moment berecht in Den Haag.

Het grootste gedeelte van Sierra Leone heeft geen elektriciteit en stomend water. De gemiddelde leeftijd is 40 en 50% van de kinderen wordt niet ouder dan 5 jaar. Â Al met al een erbarmelijke situatie.

Â

 makeni-mensen.jpg

Â

Na een week van nieuwe indrukken en ervaringen was het weer tijd om richting The Gambia te gaan. Onze tickets moesten 72 uur van te voren worden geconformeerd en dat was natuurlijk niet gebeurd. Hierdoor kwamen we op de reserve lijst en was het de vraag of we alle zes op deze vlucht mee konden. Door het trekken van strootjes  hadden we uitgemaakt wie mogelijk mee zou gaan of  wie mogelijk in zou SL blijven.

De volgende vlucht zou pas over 5 dagen zijn en met de beperkte voorzieningen in de omgeving was dit een aardig saai en akelig vooruitzicht. Maar gelukkig konden we na urenlang met bezwete en samengeknepen billen op het vliegveld te hebben gewacht uiteindelijk en godzijdank allemaal mee. Na een week was het wel mooi geweest en tijd om weer door te gaan.

freetown.jpg

lungi.jpg

Palmolieproject in Sierra Leone

Ik lig nu met de laptop op mijn bed na te denken over de gebeurtenissen van de laatste week. Ik heb het gevoel al maanden van huis weg te zijn. We maken iedere dag zo veel mee, dat we eigenlijk te weinig tijd hebben om alles goed op ons in te laten werken. Ik betrap mezelf erop dat ik soms niet eens meer weet waar we precies zijn. Dan moet ik even nadenken en meestal komt het dan wel weer. Vandaag zijn we in Sierra Leone.

Ferry naar Freetown

Hier bezoeken we ons derde project. Een aantal jaar geleden is de Zwitserse organisatie ‘Swiss Sierra-Leone Development Foundation’ (SSLDF) begonnen met het opzetten van een ziekenhuis in Makeni, in de binnenlanden, en een ander ziekenhuis aan de kust. Door de oorlog, die duurde van 1991 tot 2002, zijn de mensen niet in staat om de kosten voor het ziekenhuis zelf op te brengen en zijn ze dus afhankelijk van geld uit het Westen. Aangezien dit niet duurzaam is, is er een plan bedacht om een palmolieplantage op te zetten waarmee de mensen hier zelf geld verdienen om de ziekenhuizen te onderhouden. Een ander deel van de opbrengsten zijn voor onderwijs.

Ids at the beach

Omdat er wat problemen waren met de uitvoering van dit plan is er vanuit Nederland een nieuwe NGO opgezet, de Lionheart Foundation (LHF). Eén van onze sponsoren, Yacht, steunt dit project financieel en stuurt regelmatig mensen met kennis om te helpen bij de uitvoering.

Alexander met zijn nieuwe auto

We zijn nu in Yele waar er op dit moment een grote palmolieplantage wordt aangelegd, en binnenkort wordt er begonnen met de bouw van een fabriek om de gewonnen palmnoten te kunnen persen. De organisatie werkt samen met lokale boeren die met microkrediet kleine palmpjes kunnen kopen en deze kunnen bewerken op hun eigen stukje land. Uiteindelijk moeten in een straal van dertig vierkante kilometer meer dan duizend boeren palmnoten gaan leveren aan de fabriek. Op deze manier hebben de boeren een stabiel inkomen. Rondom het dorp wordt er ook veel werkgelegenheid gecreëerd. Dit hele project, dat net opgestart is, wordt gecoördineerd door Donald Keus (Don Sierra Leone), de godfather van Makeni. Na vervangend commandant te zijn geweest van de Nederlandse troepen in Afghanistan mocht hij met pensioen. Aangezien hij nog te jong is om achter de geraniums te gaan zitten koos hij ervoor om dit project aan te pakken voor een periode van vier maanden.

Weg naar Makeni

De laatste paar dagen heeft Don ons laten zien hoe de hele organisatie in elkaar steekt. We hebben beide ziekenhuizen bezocht, en gekeken naar de stroom- en watervoorzieningen. Daarna zijn we naar Yele gegaan om te kijken hoe de palmbomen worden gepland, en gezien hoe de olie gewonnen wordt door de lokale bevolking. Dit alles hebben we gefilmd voor de Nederlandse televisie. Daarnaast hebben we een kapotte waterkrachtcentrale bezocht die kapot is gemaakt tijdens de oorlog. Om in de toekomst de palmoliefabriek en de lokale boeren van stroom te kunnen voorzien is er energie nodig; deze zou mogelijk geleverd kunnen worden door de centrale. Wij hebben gekeken wat de schade is aan de centrale, en alles opgemeten, zodat de Delftsche studenten, die over vier weken komen, een verdere inventarisatie kunnen maken om te kijken wat er nodig is om de centrale nieuw leven in te blazen. Het zou een stunt zijn als we in Nederland één of twee bedrijven kunnen vinden die de kosten voor deze centrale op zich willen nemen.

Heej, heeej, pssst, sir, taxi? hey, psst taxi?

Gambia is het land waar wij onze eerste twee projecten bezoeken. Zo zijn we twee dagen naar de waterpiramide geweest. Deze staat in Sibanor, 150 km ten oosten van de hoofdstad Banjul.

De waterpiramide is een door de lokale gemeenschap opgezet project waarbij ze met behulp van de zon water destilleren. Het is de bedoeling dat de geplande winst van de verkoop van dit gedestilleerde water wordt gebruikt voor Dingding Bantaba. Een regionale instantie in samenwerking met CCF (soort van Foster Parents Plan) met kleuterscholen en health clinics. 6 juli zal RTV West hierover een item uitzenden. Twee weken hierna zullen wij een filmpje over dit project op de website laten zien.

Waterpiramide in Sibanor

De road to Sibanor was echt Afrika: Rood, onverhard en vol met bepakte en bezakte auto’s. Een rit van twee uur waarbij we honderd keer moesten stoppen voor geiten, koeien en varkens. Als ik vee zou hebben dan zou ik ze toch echt niet in de berm te grazen zetten.

Afrikaanse taferelen

De kleuterschool waar we logeerden had 6 klassen met kinderen in de leeftijd van 3 tot 7. Ongeveer 20% van de kinderen hier heeft sponsors uit voornamelijk Amerika. Het geld wat die sponsors geven wordt dan verdeeld over de gehele gemeenschap om zo jaloezie te voorkomen. Het is te vergelijken met het recent in Nederland in opspraak geraakte Foster Parents Plan.

Afrikaans schooltje

Ik heb alleen weinig van het project mee gekregen. De eer was voor mij om het eerste wc avontuur te ervaren. Een zeer heftig en kort buik griepje zorgde er voor dat ik schipperde tussen bed en wc. Gelukkig was het maar van korte duur.

Hansel met z

Het hotel waar wij nu zitten is een goed voorbeeld van TIA, oftewel “This is Africa”. 20 jaar geleden was het chic, maar sindsdien is er aan onderhoud niks gebeurd. Er loopt 30 man personeel rond waarvan minstens de helft geen duidelijk aanwijsbare activiteiten ontplooit. Opvallend zijn ook de alleenstaande en wat oudere toeristen. Zo kijk ik nu uit op het zwembad en zie ik een verlopen veertiger verliefd doen met een veel te jonge en gespierde local.

Maar nog veel opvallender is hier de president. Omringd door geblindeerde mercedessen, beweegt hij zich met 120 km/uur voort in zijn tweeassige verlengde en gepantserde Hummer, uiteraard bewapend met een groot roterend boordkanon. Voor ons geen reden natuurlijk om bij hem op audiëntie te komen, wat we nu dus hard proberen. Ook zijn we druk bezig om voor de Holland Party van de ambassadeur van West Afrika uitgenodigd te worden, welke volgende week zondag the Gambia bezoekt.

Buiten al het serieuze wordt er hier heerlijk op zijn Afrikaans tegen je aangekletst. Denk je rustig op het strand te gaan liggen wordt je om de 5 minuten aan gesproken: “Mister, do you want nuts, drink, massage, horse ride, drink, come to my bar, postcard, tradional wood carving, mango, en werkelijk waar alles wat je je kan bedenken”. Dit op zich is nog wel te overzien, maar er is echt geen moment dat het niet gebeurt.

Spelende kids langs de weg

Morgen, maandag 2 juli, zal weer ons eerste stukje in de Spits te vinden zijn, maar dit keer écht. Ook hebben we de site gedeeltelijk geupdate, waardoor als het goed is er geen error meer op de nieuws pagina staat en er foto’s zijn geplaatst op de overige pagina’s.