Economische levensduur

Omdat onze motoren en auto op de boot staan, hebben we de afgelopen twee weken een busje gehuurd. Met het busje, 21 jaar jong, konden we voor zo’n 20 euro per dag ongelimiteerd veel kilometers maken. Naast geld voor het openbaar vervoer zou dit busje ons ook veel reistijd schelen. Geen slechte deal vonden wij zo. Ook hoefden we maar 250 dollar te betalen aan borg. James, de man die hem verhuurde leek respectabel, werkte al 9 jaar bij het hostel in Kampala en hij vertrouwde ons met zijn busje, dus wat kon er misgaan?

Weinig. Tenminste de eerste 1500 kilometer. Maar toen reden we het Amboselli National Park in. Dit park bestaat voor een groot deel uit een meer, maar omdat het nu droogseizoen is, stond dit helemaal droog. Toch presteerden wij het om in werkelijk het enige beetje water van het hele park vast te komen zitten. Een klein plasje op de weg leek toch iets dieper te zijn dan gedacht. En tja… dit is duidelijk geen Pathfinder.

Mr. Jackson bij de te-water-lating

Daar zaten we dan, in het donker midden in een wildpark met overal wilde dieren om ons heen. Gelukkig bracht mr. Jackson uitkomst, hij regelde voor ons vervoer naar de camping en het busje zouden we er dan later wel uittrekken. De dag erna het busje er eerst uitgetrokken, aangeduwd en ermee naar de camping gereden, 3 kilometer verderop. Op weg naar de camping begaf de oliepomp het echter zodat we deze niet eens haalden. Busje maar weer achtergelaten. En 2 dagen later, na eerst het project verslagen te hebben, laten slepen naar het dichtstbijzijnde dorpje. Hier is – uiteraard op zijn Afrikaans – het busje gerepareerd. Dus niet in de garage, maar gewoon de complete motor eruit, buiten onder een boom.

ff openschroeven hoor…

James gebeld en de situatie uitgelegd. Nee, we moesten hem laten repareren, hij zou de kosten hier wel voor betalen. Hij moest het busje terug hebben, want dit was veel te belangrijk voor hem. Jammer genoeg ‘had hij geen geld’ toen puntje bij paaltje kwam, en bleek opeens het meest haalbare de borg terug te zijn. Na even overwogen te hebben om het complete busje in een ravijn te duwen, bleek dit ook geen duurzame oplossing en hebben we het netjes opgelost. Ons doel van geld- en tijdbesparing hebben we helaas niet helemaal behaald, maar wederom een wijze, zij het kostbare, les geleerd.

Toch heeft ook deze gebeurtenis me aan het denken gezet. Een reparatie als dit – lagers uit de krukas gelopen – vereist het uit elkaar halen van de gehele motor. In Nederland is dit erg duur, wordt vaak de auto total loss verklaard en naar de sloop gebracht. De auto is voor het oog nog helemaal ok, maar zijn economische levensduur is voorbij. Bijna alle auto’s in Nederland worden op die manier afgedankt. Niet omdat ze helemaal op zijn, maar omdat het niet meer rendabel is om hem te repareren, of omdat mensen toe zijn aan ‘iets nieuws’.

In Nederland werden verleden jaar 488.690 nieuwe auto’s verkocht (bron: RDW), belanden er 226.000 auto’s op de sloop en werden er 267.000 auto’s geëxporteerd, waarvan ongeveer de helft naar Afrika. Oftewel als een auto in Nederland wordt afgedankt, gaat meer dan de helft nog een tweede leven tegemoet. Een leven van slechte wegen, vieze benzine, talloze reparaties en afwezigheid van verkeersregels. Dit verklaart ook waarom wij hier zoveel auto’s met NL sticker hebben zien rijden, vooral in Ghana, Sierra Leone en Nigeria.

Nederlands consumentengedrag wordt vaak op financiële principes gebaseerd. Zo wordt een auto niet meer gerepareerd als het meer kost dan dat ie waard is. Een ander voorbeeld is de verkopen van hybride auto’s. In juli 2006, nadat de BPM-korting (voor zuinige auto’s) verlaagd werd met 3.000 euro, stortte opeens de markt in (bron: milieucentraal.nl). Mensen willen dus wel een zuinigere auto rijden, maar dat mag dan weer niet te veel kosten.

Aan ons “ingenieurs van de toekomst” is het dus gelegen om producten te ontwerpen die zowel zuiniger met energie omgaan als langer meegaan, tegen een lage prijs. Tegelijkertijd met een door de overheid actief beleid in het stimuleren van energiezuinige producten en een consument (oftewel jij die dit leest!) die zich hier van bewust is, want die is de uiteindelijke gebruiker, en dus ook de vervuiler. Er speelt namelijk meer dan prijs, rijcomfort en uiterlijk (zie Nu.nl) ook al is dat besef er nog niet bij de meesten.

Een les in bescheidenheid vanuit Afrika

In Afrika worden we dagelijks geconfronteerd met waterproblemen. We drinken water uit flessen, kunnen helaas niet iedere dag (warm) douchen en de laatste nieuwsberichten vanuit Afrika verhalen alleen maar over overstromingen. In Nederland hebben we ook wel waterproblemen, maar er is tot op heden (nog) geen chronisch tekort aan, met als gevolg dat we niet echt letten op ons verbruik. Elke minuut dat je de kraan open zet verdwijnt er vijftien liter water in het riool; bij het tanden poetsen, handen wassen, afwassen, douchen en het toilet doortrekken. Gemiddeld verbruiken we in West Europa dagelijks honderdvijfendertig liter water per persoon, wat neerkomt op ongeveer vijftigduizend liter water per jaar. Slechts drie procent daarvan drinken we op, of gebruiken we voor voedselbereiding.
Duurzame tip: Met een plastic dopje, dat je voor €1,55 kan bestellen via Lieventum, bespaar je vijftig procent aan water, en dat is goed voor het milieu (en je portemonnee).

Tijdens deze reis door Afrika, en zelfs nu terwijl ik dit bericht type, gebruik ik een computer voor allerhande zaken. Gelukkig voor het milieu gebruikt de Africalive Expeditie voor de elektriciteitsbehoefte van al haar apparatuur zonne-energie. In Nederland maken de meeste mensen helaas geen gebruik van deze duurzame energiebron. In Nederland verspillen we meer dan dertig biljoen kilowatt uren omdat we vergeten onze computers uit te zetten wanneer we ze niet gebruiken. De meeste mensen weten niet eens dat een computer zo ongelofelijk veel energie verbruikt. De CO2 uitstoot van vijftien computers is qua energie gelijk aan het gasgebruik van één auto.
Duurzame tip: Op localcooling een programma downloaden dat een grote energiebesparing oplevert.

Hieronder nog dertig tips om duurzamer te leven (duurzaam voor het milieu én je portemonnee):
• Gebruik spaarlampen
• Controleer maandelijks de bandenspanning van je auto (!!!)
• Controleer de luchtfilter van je auto iedere maand
• Gebruik de afwasmachine alleen wanneer deze helemaal gevuld is
• Gebruik gerecycled papier
• Pas je thermostaat aan
• Zet de thermostaat van de boiler niet te hoog
• Vervang de filter van de airconditioner op tijd
• Douche korter
• Zet een besparingsring in de douchekop
• Koop spullen in de buurt
• Gebruik Groene stroom en compenseer voor koolstofdioxide uitstoot tijdens het vliegen
• Let op verpakkingsmaterialen bij het kopen van spullen
• Gebruik een hybride auto
• Gebruik een energiezuinige auto
• Ga carpoolen
• Scheidt afval
• Laat een boom planten
• Isoleer je waterboiler
• Vervang oude huishoudapparaten
• Plaats tochtstrips bij deuren en ramen
• Gebruik een duwgrasmaaier
• Haal de stekker uit het stopcontact als je iets niet gebruikt
• Draag vaker een trui als het koud is
• Isoleer je huis
• Hang je kleren uit om te drogen in plaats van een droger te gebruiken
• Gebruik een reservoirloze waterboiler
• Installeer dubbel glas
• Gebruik biologische producten
• Neem je eigen tas mee voor boodschappen

En als laatste tip: zet AfricAlive als startpagina. Dit bespaart enkele kilowatturen per jaar aan wachten totdat de hele pagina is geladen.

International Coastal Clean Up Day

De laatste paar dagen zijn we druk bezig met het inhalen van wat werk dat nog gedaan moet worden. Dat betekent dat Uudzuu druk bezig is met het editen van video’s van vorige projecten, Robbert-Jan is bezig met de internetsite, en Doenan is voorbereidingen aan het treffen voor de container die binnenkort aan gaat komen, met daarop onze trouwe Yamaha motoren en de padvinder. Verder zijn we allemaal druk bezig met het schrijven van stukjes voor verschillende media en zijn we nieuwe projecten aan het verslaan.

We zitten nu in Oost-Afrika, Kenia om precies te zijn. Kenia is bekend om haar vele wildparken, en de Swahili Coast. Dit laatste betekent één van de mooiste stukken strand op aarde, alleen te omschrijven met zinnen als ‘turquoise-blauwe zee’, ‘parelwitte stranden’, en ‘zonovergoten bananenmilkshakes’. Een zeer welkome afwisseling na enkele zware maanden door de Sahara en de jungle.

 

opruimen_dread.jpg

 

Helaas kunnen we niet al te lang van deze heerlijkheden genieten, want we zijn hier immers voor andere zaken. Door het groeiende toerisme in Afrika komt de Swahili Coast onder steeds meer druk te staan. Vrijwel alle mooie stranden liggen vol met troep, van plastics tot en met glas en verloren slippers. Dat het vuil van sommige grote schepen in de Indische Oceaan zo overboord wordt gegooid helpt ook niet echt mee aan het schoonhouden van deze kusten. Wat daar wel aan meehelpt is het AfricAlive Team. Om een goed excuus te hebben om toch even op deze stranden rond te hangen, hebben een paar van ons besloten om de rubber handschoenen aan te trekken, en mee te helpen tijdens de ‘21st International Coastal Clean Up Day’. Over heel de wereld, in 118 landen, helpen duizenden vrijwilligers iedere jaar mee om de stranden schoon te maken. Een goed initiatief dat wij graag ondersteunen.

 

 opruimen_sander.jpg

 

Ga toch fietsen

We schrijven 12 november met al meer dan 3 maanden Afrika achter ons. Ik denk een goed moment voor een kleine opsomming van getallen. Gedurende de laatste drie maanden hebben/zijn we:

17.000 km over land afgelegd
96 dagen onderweg
96 avondmaaltijden waarvan 54 rijst met kip ( behalve Doenan dan) gegeten
21 landen bezocht
Op het slechtste stuk weg 200 meter in 4 uur doorgeploeterd
8 projecten bezocht
6 keer goed verkeerd gereden
1 woestijn doorkruist
1 motor ongeluk overleefd
1 keer de evenaar overgestoken

Het 21ste land wat we aan doen is dus Kenia. Er is hier een groot aanbod aan wildparken waarvan de Masai Mara de bekendste is. Wij hebben het minder bekende en stukken kleinere Hell’s Gate National Park bezocht en dit wel op de fiets.
De echte killers zoals leeuwen en neushoorns ontbreken hier en daarom is het mogelijk om op de fiets het park te betreden. Het was na een halve dag in de zinderende zon een behoorlijke uitputtingslag met bij sommige van ons verschijnselen van uitdroging, maar uiteindelijk toch zeker de moeite waard. Het was een aparte ervaring om door de Afrikaanse savanne te fietsen met zebra’s, antilopen en giraffen op een paar meter afstand.

Om bij het fietsen te blijven en om af te sluiten een vanzelfsprekend weetje: Fietsen is rendabeler dan autorijden. Dit blijkt uit de volgende vergelijking: Een kilometer fietsen vergt van de fietser 100 kiloJoule energie. Een kilometer lopen 230 kJ. Een kilometer met de auto in de stad vraagt 3.700 kJ energie – en op de snelweg 2.400 kJ.
Dan doen wij het als kikkerlandje op duurzaamheids gebied toch best wel goed met relatief de meeste fietsers ter wereld.
                                                ga-toch-fietsen.jpg

CooKit: KOken op ZONne-energie!

Het vierde project dat AfricAlive bezoekt is het KoZon project. In Bamako, de hoofdstad van Mali, zijn we te gast bij Zeynep Guisse, wij mogen ‘Ina’ zeggen. Ina is penningmeesteres van de Malinese vereniging voor gehandicapte vrouwen. Zij heeft ook het contact met stichting KoZon. De stichting KoZon is een Nederlandse instelling die het koken op zonne energie stimuleert. In Bamako steunen zij onder andere de stichting voor gehandicapte vrouwen via de stichting van vrouwelijke ingenieurs van Mali. De CooKit is het kooktoestel op zonne-energie van de vrouwelijke ingenieursvereniging.

De CooKit zelf bestaat uit een stuk karton dat opgevouwen kan worden en dat beplakt is met aluminiumfolie. Daarnaast is er een zwarte pan in een doorzichtige plastic zak. De bediening is simpel, het karton waar de aluminiumfolie op geplakt zit wordt in de vorm van een bak gevouwen en met twee spijkers in die vorm vastgezet. De zwarte pan met het te koken eten wordt in de doorzichtige plastic zak gedaan en de zak wordt dichtgemaakt. De zak met de pan wordt in de kartonnen bak geplaatst en het geheel wordt in de zon gezet. Binnen enkele minuten is de pan al gloeiend heet. Twee á drie uur later is het eten gaar.

De werking van de CooKit is even eenvoudig als de bediening. Het aluminiumfolie dat op het karton geplakt is reflecteert de zonnestralen naar het centrum van de kartonnen bak. De pan absorbeert de zonnestralen en wordt hierdoor warm. De zwarte kleur is om zoveel mogelijk zonlicht te absorberen. De pan wordt heet en zal dus ook hitte afstaan aan de omgeving, vandaar dat de plastic zak om de pan heen zit. De plastic zak laat wel zonlicht door maar houdt tegelijkertijd de warmte die van de pan afkomt vast. Na het koken kan de kartonnen doos makkelijk opgevouwen en opgeborgen worden. De CooKit is in opgevouwen vorm niet groter dan het formaat van een A4-tje.

Zeynep Guisse a.k.a. “Ina”

Ina vertelt ons dat de CooKit voordelen biedt voor, in het bijzonder, gehandicapte vrouwen. Dit voordeel is te vinden op sociaal vlak. We spreken met een Lepra patiente in een lepra kamp in Bamako. Lepra is een aandoening van de gevoelszenuwen waardoor onder andere pijnprikkels niet meer gevoeld worden. Zij vertelde ons dat het grootste probleem voor een lepra patient tijdens het koken ligt in het niet kunnen voelen van hitte. Hierdoor verbrandt zij haar handen zonder het te voelen. In de praktijk komt het erop neer dat een lepra patient niet meer kookt en dus minder kan toevoegen aan het huishouden. De sociale positie van een lepra patient wordt hierdoor verlaagd. Door de CooKit kan zij weer volledig meedraaien in het gezinsleven en helpen met de maaltijden. Deze nieuwe vorm van koken trekt ook de aandacht van haar omgeving wat haar sociale positie ten goede komt.

De gehandicapte vrouwen ontvangen een training en een CooKit (zonne kooktoestel) voor de prijs van 1.500,- CFA (€ 2,25) Hiermee kunnen de vrouwen koken op zonne-energie voor een voordelige prijs. Stichting KoZon steunt dit project met 6.000,- CFA (€ 9,00) per toestel. Hierdoor wordt het toestel betaalbaar voor de onderste laag van de samenleving.

De CooKit in Actie!!
De simpelheid van de CooKit en de eenvoud van de bediening, gecombineerd met het zonnige klimaat in Mali verklaren het succes van de CooKit aldaar. De voordelen van de CooKit ten opzichte van traditioneel houtvuur, kolen of gas zijn legio. Op economisch vlak bespaart de gebruiker ongeveer 100,- CFA (€ 0,15) per dag aan hout, dit is per maand 3000,- CFA (€ 4,50). Omdat het maandloon van een arme familie vaak niet boven de € 30,- uitkomt is dit een substantiele besparing. Met dit geld koopt de eigenares bijvoorbeeld handelswaar die zij dan weer op de markt kan verkopen. De CooKit bespaart ook tijd, omdat het koken niet meer onder toezicht hoeft te gebeuren. Een vuur moet bewaakt worden maar bij de CooKit kan men gewoon weglopen en bijvoorbeeld boodschappen doen, werken op het veld, handelen op de markt, etcetera. Bij terugkomst is de maaltijd klaar.

Op het vlak van gezondheid en millieu biedt de CooKit het voordeel dat kookvocht niet meer verdampt, alle voedingstoffen blijven zo in het eten zitten. Ook water wordt bespaard met de CooKit. Omdat er niets meer verdampt hoeft geen water meer aan het eten toegevoegd te worden, maar ook eieren kunnen bijvoorbeeld gekookt worden zonder water. De waterbesparing is gering maar voor een land dat voor het grootste gedeelte uit woestijn bestaat is elke druppel waardevol.
Ook vermindert het gebruik van de CooKit houtkap. Ontbossing is een groot probleem met als twee voornaamste nadelen, een reductie in CO2 opname en het oprukken van de woestijn. Masaal gebruik van de CooKit vermindert de vraag naar brandhout en houtskool. Brandhout en houtskool zijn namelijk de belangrijkste energiebronnen in Mali.

Een verscheidenheid aan gerechten…

De CooKit heeft zeer veel voordelen op economisch, millieu en sociaal gebied. AfricAlive is dan ook zeer verheugd dat zij dit project kon verslaan. Wij steunen het project van harte en zien het als een voorbeeld voor duurzame ontwikkeling in Afrika.